Om Mazda 818

Mazda 818 tillverkades i Japan av Toyo Kogyo, Hiroshima mellan 1972 och 1978 i 625439 exemplar.
Den fanns att beställa i tre olika utföranden: femdörrars kombi, fyrdörrars sedan och tvådörrars coupé

Den såldes som Mazda 808 vissa exportmarknader såsom Nya Zeeland och Australien, Asien och Australien och Mazda 818 i andra länder. I Japan är denna modell känd som Mazda Grand Familia. På coupékarossen byggdes också Mazda RX3 som hade Wankelmotor.

Motorerna var fyrcylindriga och fanns i tre olika versioner 1.272cc, 1.490cc och 1.586cc med 4-växlad manuell eller 3-växlad automatlåda.


Fanns i färgerna: Röd, vit, gul, blå, grön, brun, svart, silvermetallic, brunmetallic, grönmetallic och blåmetallic med matchande färger på inredningen.


Efterträdaren till 818 blev Mazda 323 som kom 1977.
Generalagent i Sverige var Olle Olsson, Bilimport AB,Uppsala

(2014-09-04):
92st registrerade varav 14 i trafik, (12st med gällande bes).

(2012-11-21):
113st registrerade Mazda 818, varav endast 9st i trafik.

(2010-11-26):
Enligt Transportstyrelsen fanns det 119st Mazda 818. varav 44 av modellen coupé.

(2006-01-31):
Enligt Vägverkets bilregister fanns det 18st 818 i Sverige av 1978 års modell, 14 av dom var avställda.
Sammanlagt fanns det 127st Mazda 818 i Sverige. Av dessa var 114st avställda